De geschiedenis van Masjid Arrahman Deventer.

De geschiedenis van Masjid Arrahman in Deventer is een inspirerend verhaal dat begint vóór het jaar 2000, toen de Marokkaanse gemeenschap in Deventer nog geen eigen gebedsruimte had. Gedurende enkele jaren maakte de gemeenschap gebruik van een ruimte die beschikbaar werd gesteld door de Stedelijke Organisatie Buitenlanders Deventer (SOBD). Deze tijdelijke regeling was een eerste stap in het vervullen van de religieuze behoeften van de gemeenschap.

Richting het einde van de jaren 90 groeide de vastberadenheid binnen de Marokkaanse gemeenschap om een permanente gebedsruimte te verwerven. Als reactie hierop werd besloten om een eigen stichting op te richten, met als voornaamste doel het beheren en runnen van een eigen moskee. Dankzij de de inspanningen van betrokken individuen, werd dit doel verwezenlijkt. Een deel van de voormalige school De Plataan in Deventer werd gehuurd om dienst te doen als gebedsruimte voor de gemeenschap.

De groei en ontwikkeling van Masjid Arrahman waren opmerkelijk, en na 20 jaar huren slaagde de gemeenschap erin om het pand dat ze eerder huurden, aan te kopen. Dit toont niet alleen de vastberadenheid en toewijding van de gemeenschap aan, maar ook het belang van een eigen plek voor gebed en gemeenschapsactiviteiten.

Een opvallend kenmerk van Masjid Arrahman is de diversiteit in haar gemeenschap. Terwijl een deel van de moskeebezoekers van Marokkaanse afkomst is, bestaat de samenstelling van de gemeenschap uit mensen van verschillende etnische achtergronden en islamitische gemeenschappen. Dit weerspiegelt de inclusieve aard van de moskee, waar mensen van verschillende culturen en achtergronden samenkomen om hun geloof te delen en te praktiseren.

Bovendien heeft de moskee een bijzondere rol gespeeld in het verwelkomen van broeders en zusters van nabijgelegen asielzoekerscentra. Dit getuigt van het medeleven en de gastvrijheid van de gemeenschap, die zich openstelt voor mensen die hun thuisland zijn ontvlucht en een veilig onderkomen zoeken.

Een opmerkelijk aspect van Masjid Arrahman is dat het volledig wordt beheerd en bestuurd door vrijwilligers. Dit getuigt van een sterke gemeenschapsgeest en toewijding aan het behoud en de groei van de moskee. De inzet van vrijwilligers om verschillende aspecten van de moskee te beheren, van administratie tot organisatie van evenementen, is een duidelijk bewijs van de betrokkenheid van de gemeenschap bij het behouden van deze belangrijke plek van aanbidding.

Samengevat vertelt de geschiedenis van Masjid Arrahman in Deventer een verhaal van vastberadenheid, toewijding en inclusiviteit. Van bescheiden beginnen in een gehuurde ruimte tot het verwerven van een eigen pand, en van het verwelkomen van verschillende gemeenschappen tot het volledig draaien op vrijwilligers, de moskee blijft een centrale pijler van spirituele verrijking en gemeenschapsbetrokkenheid.